Editorial

b_250_0_16777215_00_images_stories_1-17Editorial.jpgDesign
Afgelopen weekend bezocht ik het Mauritshuis in Den Haag. Een goede plek om je tussen Hollandse meesters te begeven en het ambacht van het schildersvak van dichtbij te aanschouwen. Als bezoeker sta je soms letterlijk met je neus op het doek. Hoe ligt de verf op het doek? Hoe is het werk gemaakt? Regelmatig weet de maker de aanschouwer te verbazen door vakmanschap.

Na afloop liep ik de museumwinkel binnen. Over trends gesproken. De museumwinkels hebben het afgelopen decennium aan populariteit gewonnen. Ontwerpers vertalen kunstwerken uit het museum in allerlei souvenirs. En dat beperkt zich tegenwoordig niet meer tot sleutelhangers, ansichtkaarten of paraplu’s. De trend om stijlvoller en authentieker te zijn is hier merkbaar.

Kunst inspireert, dat is van alle tijden. Of je nu een museum bezoekt, snuffelt in een museumwinkel of onderzoek doet naar de zeventiende-eeuwse verftechnieken. In dit nummer van ErfgoedMagazine staat ‘het ontwerpen met erfgoed’ centraal. Ook wel bekend als design en erfgoed. De Engelse term ‘design’ is afkomstig uit de creatieve industrie. Eind jaren tachtig begon het zogenaamde Dutch Design in zwang te raken. Deze opkomst werd onder andere
veroorzaakt door een verbeterde toegang tot designopleidingen, zoals de Design Academy in Eindhoven en de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam. Jonge ontwerpers krijgen sindsdien meer steun van overheid en het bedrijfsleven. En dat resulteert in nieuwe stromingen, waarin onder andere design en erfgoed samen op gaan. Niet alleen in een nieuwe vorm, maar ook voortbordurend op bestaande ambachten.

Een voorbeeld hiervan geeft het kunstenaarsduo Snijder&CO door het oude ambacht van handgeschilderd behang een nieuw leven in te blazen. Het duo besteedde veel tijd in onderzoek naar verschillende verfsoorten en pigmenten en ontwikkelde eigen technieken, maar weten ook ambachtelijke technieken in ere te houden. Minder bekend is het eeuwenoude ambacht indigoverven. Craft Council Nederland ontwikkelde een artistiek onderzoeksproject op het Japanse eiland Kyushu. In het artikel Indigo: Sharing Blue vertellen Nederlandse designers (ontwerpers) hoe zij zich hebben laten inspireren door een van de oudste verfmethoden van de wereld.

Nicole Uniquole beschrijft in haar column hoe ambachtelijk werk samen gaat met eigentijdse vormgeving. Krijgt erfgoed meerwaarde in combinatie met hedendaags design? Of gaan deze twee werelden niet samen? Er is ook aandacht in dit nummer voor erfgoed in de ruimtelijke vormgeving van de openbare ruimte. Twee grafi sch vormgeefsters zetten zich in voor behoud van speelplaatsen van Aldo van Eyck. Hierbij gaat het volgens de jonge ontwerpers niet alleen om het fysieke ontwerp van de speeltoestellen, maar ook om de achterliggende ontwerpgedachte. Als laatste binnen het thema leest u over ontwikkelingen in de museumwereld in duurzaam tentoonstellen: een pleidooi voor meer samenwerking tussen ontwerpers en musea.

En hoe staat het met de bescherming van monumentaal hout in de toekomst? Stichting Hout Research (SHR) geeft een kijkje in de toekomst. In het bos- en natuurbeheer is een toenemende aandacht voor cultuurhistorie. Vrijwilligers brengen bosgeschiedenis in beeld. En een artikel van Netwerk Digitaal Erfgoed werpt een blik vooruit ter voorbereiding op de Week van het Digitaal Erfgoed (april 2017) en de NDE-conferentie op het Erfgoed Event. We wensen u veel leesplezier!

De Redactie